-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35529 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

روز قيامت در ديدگاه قرآن با حسابهاي دنيوي چه مقدار است؟
قرآن مجيد در برخي آيات از روزي سخن رانده كه مقدارش هزار سال يا پنجاه هزار سال است: «يُدبّر الأمر من السَّماء إلي الأرض ثمّ يعرج إليه في يَوم كان مِقدارُه ألفَ سنة ممّا تعدّون» سجده/5؛ [او فرمان و تدبير را از آسمان تا زمين بر عهده دارد. سپس روزي كه اندازهاش به حساب شما بندگان هزار سال است به سوي وي بالا ميرود].

در آية ديگر اين روز را پنجاه هزار سال دانسته، ميفرمايد: «تعرجُ الملئكة و الرّوح إليه في يوم كان مِقدارهُ خَمسينَ أَلْفَ سِنة» معارج/4؛ [فرشتگان و روح روزي كه مقدارش پنجاه هزار سال خواهد بود به سوي عرش خدا بالا روند].

امام صادق(ع) فرمود: «إنّ في القيامة خمسين موقفاً كلّ موقف مثل ألف سَنة ممّا تعدّون ثم تلا هذه الآية: «في يوم كان مقداره خمسين ألف سنَة» (نور الثقلين 4/222، ح 7)؛ [قيامت پنجاه ايستگاه دارد و هر ايستگاهي هزار سال از سالهاي شما خواهد بود و آية فوق را تلاوت فرمود.

تذكّر الف: اگر اختلاف هزار سال و پنجاه هزار سال به لحاظ سرعت و بطوء رسيدگي به حساب افراد متفاوت باشد نشان ميدهد كه هم كمتر از آن محتمل است و هم بيش از آن ممتنع نيست چنانكه حديث آينده آن را تأييد ميكند.

ب: ممكن است اين سؤال پيش آيد كه اگر صحنة محشر و روز قيامت پنجاه هزار سال از سالهاي دنيا طول بكشد بنابراين، توان و طاقت مؤمنان به طور كلي گرفته ميشود؛ چنانكه زماني كه رسول خدا دربارة طولاني بودن اين روز سخن ميراند اين پرسش موجب نگراني اصحاب رسول الله(ص) بود: «قيل لرسول الله(ص) ما أطول هذا اليوم؟! فقال: و الّذي نفسُ محمّد(ص) بيده، إنّه ليخفّ علي المؤمن حتّي يكون أخف عليه من صلوة مكتوبة يصلّيها في الدّنيا» (علم اليقين 2/1113)؛ [قسم به كسي كه جان محمد(ص) در دست اوست آن روز براي مؤمن سبك و آساسن است؛ گذراتر و سبكتر از يك نماز واجب كه مؤمن در دنيا به جا آورد.

به ويژه، اسم بزرگ «أسرع الحاسبين» در آن روز تجلّي ميكند كه زيباترين تجلّيگاه آن رسيدگي به حال مؤمن است. افزون بر اين كه، نماز داراي اسراري است كه از جملة آنها پيمودن پنجاه هزار سال در يك نماز واجب است و بر انسان است كه اكنون خود را بيازمايد آيا نماز او پنجاه هزار سال را در خود جاي ميدهد؟ در اين صورت به باطن نماز رسيده و فاصلة ايستگاههاي قيامت را چون برق طي خواهد كرد وگرنه در هر ايستگاهي هزار سال توقّف خواهد داشت.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.